Fargespill Bergen tester nytt skoleprosjekt: – Et fint og viktig avbrekk
Elevene fremførte Admiral P låten “Snakke litt” på ulike språk
Denne våren gjennomfører Fargespill Bergen et nytt og spennende skoleprosjekt på Knarvik videregående skole. Gjennom fem samlinger skal elever få utforske identitet, kultur og fellesskap – med dans, musikk og refleksjon som metode.
Prosjektet, kalt Fargeflex, er et pilotprosjekt som kombinerer Fargespills ressursorienterte metode med Flexids identitetsbyggende arbeid. Samlingene ledes av kunstnerisk medarbeider Anney Niyokindi og aktøransvarlig Daniel Tewelde Kahsay.
– Vi ser at elevene blir tryggere for hver samling. De tør å vise mer av hvem de er – både i samtaler og i de kreative oppgavene, sier Anney.
Anney Niyokindi og Daniel Tewelde Kahsay.
Hvem er du, og hva har du?
Elever fra helse- og oppvekstfag og innføringsklassen deltar i samlingene, som tar utgangspunkt i språk, musikk, dans og elevenes egne interesser. Hver økt har sitt eget tema, og målet er å skape refleksjon og mestring i et inkluderende rom.
– Fargespill spør: «Hva har du?» og Flexid spør: «Hvem er du?». I Fargeflex møtes disse perspektivene, forklarer Daniel.
Så langt er fire av fem samlinger gjennomført. Første gang jobbet elevene med språk og identitet, og oversatte en sangtekst til språkene som snakkes i klasserommet. I neste samling lagde de egne dansekoreografier inspirert av fritidsinteresser. Den tredje økten handlet om musikk, tradisjoner og ulike sjangere.
Fikk lære koreografi fra jubileumsforestillingen
I den fjerde samlingen fikk elevene besøk av Fargespill-aktørene Fabienne Skorge og Simasiku Enerst Mukelabai. Sammen lærte de koreografien til sangen Shilimii, laget av Danga Haileysesus – moren til Fargespillaktør Nahili. Både sangen og dansen ble vist under Fargespill Bergens jubileumsforestilling KaHarDu? i fjor.
Nå fikk elevene mulighet til å lære den selv.
– Vi kommer til å savne Fargeflex
For mange av elevene har prosjektet vært et kjærkomment avbrekk i skolehverdagen.
– Fargeflex har vært veldig kjekt! Det var litt kleint i starten, men det har bare vært gøy etter det, sier Cato Sperrevik, som går helse- og oppvekstfag.
Også klassekameratene Marcus Ulriksen og Mathias Berg Halland setter pris på prosjektet:
– Vi kommer til å savne Fargeflex når det er ferdig. Det har vært et fint og viktig avbrekk, sier de.
Mathias Berg Halland, Marcus Ulriksen og Cato Sperrevik.
I den femte og siste samlingen skal elevene jobbe med rollespill og refleksjonsøvelser rundt menneskemøter. Her skal fokuset ligge på hvordan man kan møte andre med nysgjerrighet, åpenhet og respekt.
Håpet er at erfaringene fra Knarvik videregående skole kan inspirere flere skoler til å ta i bruk Fargeflex – og se hvordan mangfoldet i klasserommet er en ressurs for alle.