Fargespill-verksted for 5.–10. trinn
Varighet: 90 minutter
Antall formidlere: 2 Fargespill-instruktører + 2 Fargespillaktører
Målgruppe: 5.–10. trinn
Sted: Aula, gymsal eller annet stort rom med plass til bevegelse (1 kvm pr pers)
Kort om opplegget
Et inspirerende, energisk og inkluderende møte med Fargespills metode og univers. Gjennom sang, dans og dialog får elevene innblikk i hvordan forestillingene blir til – og får selv prøve ut materiale hentet fra en ekte Fargespill-produksjon. Verkstedet tilpasses alder og energinivå, og vektlegger både fysisk utfoldelse, sang og mulighet for innspill.
Program
1. Introduksjon: Hva er Fargespill?
Tid: 10 minutter
Ledet av to ansatte fra Fargespill:
Kort introduksjon til Fargespill som konsept og metode
Hvordan vi jobber med unge i ulike kulturelle uttrykk
Hva slags forestillinger vi lager, og hvorfor
Introduksjon av hva de skal få lære
2. Aktørenes fortelling: Hvordan lager vi en forestilling?
Tid: 10 minutter
Ledet av to aktører
Personlige historier og erfaringer fra Fargespill
Hvordan det er å stå på scenen med musikk og dans fra ulike land
Eksempler og anekdoter fra faktiske forestillinger
HER SKAL AKTØRENE FÅ FORME LITT OGSÅ
3. Verksted: Lær et nummer fra en ekte forestilling
Tid: 70 minutter (inkl. pause ved behov)
Ledet av aktørene med støtte fra ansatte
Ideelt sett er dette en sang med dans, slik at vi kan lære vekk begge
Sang (ca. 15 min)
Elevene lærer en enkel sang brukt i forestilling
Innføring i språk, og litt kultur bak sangen
Dans (ca. 45 min)
Kort oppvarming
Innlæring av enkel, energisk koreografi
Fokus på samspill, rytme og bevegelsesglede
Avslutning med felles framføring i gruppe
Spørsmål? Oppsummering.
Hva synes elevene?
Hva sitter de igjen med?
Kan denne metoden/måten å lære på overføres til skole?
Praktisk informasjon
Egnet for maks ?? elever per økt
Krever lydanlegg og god gulvplass
Innhold tilpasses alderstrinn og behov